Пам'ятник архітектури Приморські сходи (Потьомкінські сходи)
Пам'ятник архітектури Приморські сходи (Потьомкінські сходи)

Одесі, що знаходиться на піднесенні, потрібний був доступ до розташованого біля моря порту. На зорі Одеси море підходило майже до самого обриву майбутнього Приморського бульвару. Потім море «відтіснили» Приморська вулиця і портові споруди. Вже після від'їзду Пушкіна з Одеси на схилі з'явилися дерев'яні сходи. Гігантські сходи були спроектовані в 1825 році архітекторами Франческо Боффо, Аврамом Мельниковим і Потьє, а побудовані в 1837-1841 інженерами Уоптоном і Ю. Морозовим. Світлий князь Воронцов розпорядився побудувати сходи в подарунок своїй дружині Єлизаветі, вона коштувала йому 800 тисяч рублів. Сходи побудовані «на тому місці, де була стежина», як стверджував одеський старожил Михайло Дерибас. Відповідно архітектурній досконалості конструкція сходів, в основному розроблена інженером Уптоном. Це гігантський, складений з місцевого вапняку клин, що покоїться на дерев'яних палях і «прорізає» трьома подовжніми і дев'ятьма поперечними склепінчастими коридорами або галереями, які утворюють на перетинах масивні стовпи. Стовпи і підтримують самі сходи: похилу площину з укладеними поверх неї сходами. Наскрізні поперечні галереї утворили на бокових стінках сходів красиві аркади. Увечері 14 червня 1905 року бунтівний броненосець Чорноморського флоту Імператорської Росії «Князь Потьомкін-Таврійський» під червоним прапором віддав якір на Одеському рейді. На ранок, коли матроси перевезли на Платонівський мол тіло вбитого офіцером одного з організаторів повстання Григорія Вакуленчука, в порт по вулицях, спусках, сходам хлинули одесити. Коли через два десятиліття Сергій Ейзенштейн знімав в Одесі свій фільм, він сконцентрував в сценах на сходах відбувалося в різних частинах міста і створив узагальнену картину тупого насильства і безнадійного людського відчаю. «Дитина зовсім маленька, років восьми. Його доля на сходах така: вона з матір'ю вдивлялася в далекий броненосець, і раптом прийшли солдати-карателі, - переказував цю сцену письменник літературознавець Віктор Шкловський, - побігли люди, люди почали ховатися за каменями уступів, бігти по сходинках ». Незабаром після виходу фільму поет Микола Асєєв в нарисі "Якзнімавсяфільм«Броненосець"Потьомкін» стверджував, що «одеські сходи ... не забудуться глядачами». Дитяча коляска, пущена по сходах асистентами великого режисера, прокотилася по екранах всього світу, а що стали широко відомими, почали називатися Потьомкінськими. І літератори, які писали про неї, нерідко вже відштовхувалися від подій, зображених у фільмі, підміняючи історичну реальність вигадкою Ейзенштейна. Історія і кінематограф назавжди пов'язали Гігантські сходи з бунтівним броненосцем «Потьомкін».
poi_monument_of_architecture_and_town_planning
30.741269795736248,46.488163127015255
30.741269795736248,46.488163127015255,30.741269795736248,46.488163127015255