Пам'ятник архітектури Собор Різдва Богородиці та дзвіниця
Пам'ятник архітектури Собор Різдва Богородиці та дзвіниця



Під'їжджаючи з будь-якого боку до Козельця, вже видали бачимо чудовий архітектурний ансамбль - величний масив собору і високу дзвіницю. Розкішний Козелецький собор був побудований в 1752-1763 рр.. як храм-усипальниця козачки і шинкарки Наталії Розумихи, а в той час вже графині Наталії Розумовської, чиїх синів доля химерним чином звернула з простих пастухів у графа і фельдмаршала Олексія Розумовського - фаворита імператриці Єлизавети Петрівни і графа Кирила Розумовського - президента Петербурзької академії наук, останнього гетьмана України. Пробувши кілька років при петербурзькому дворі як статс-дама, Розумиха зрозуміла, що це не її місце і повернулася додому. Тоді ж був запрошений архітектор, щоб втілити в життя бажання простої сільської жінки прославити Бога за те, що трапилося з її дітьми. Так у Козельці з'явилося архітектурне диво - Собор Різдва Богородиці, побудований у бароковому стилі петербурзької художньої школи, але з використанням елементів характерних для української архітектури. Довго фахівці сперечалися про авторство, приписували його навіть Растреллі, про що до цих пір свідчить меморіальна дошка на стіні собору. Але були знайдені документи, які свідчать, що собор був побудований російським архітектором А.В. Квасовим. Але так як в ті часи архітектуру споруди визначав не тільки архітектор, а і замовник, то і з'явилися на цьому храмі українські барокові бані. Храм двоярусний, що характерно для російського храмового зодчества. У першому ярусі, так званої «теплої» церкви - усипальниця Розумихи. Інтер'єр другого ярусу підпорядкований головному композиційному акценту - гігантського п'ятиярусний 27-метровому позолоченого іконостасу. Вражають не тільки розміри, а й високохудожня різьблення і розпису цього шедевра. Рівносторонній в плані собор з чотирма апсидами увінчують п'ять куполів на високих барабанах. Це український дев'ятикамерний храм, в основу якого покладено рівносторонній грецький хрест з додатковими приміщеннями між кінцями хреста, що нагадує структуру дерев'яних зрубних храмів. Але на відміну від традиційної пірамідальної композиції, тут майже квадратний вигляд, що посилює грандіозність будови. З трьох сторін до храму примикають три ганку із сходинками, характерними для українського будівництва. У той же час ганок прикрашає шатрове завершення - російський архітектурний елемент. Зовнішній та внутрішній декор виконаний в останньому варіанті європейського бароко - рококо, з характерними кривими лініями і поверхнями, грайливими деталями. Так у той час прикрашалися храми та палаци в Парижі, Відні, Петербурзі ... Після завершення будівництва собору в 1766-1770 рр.., Архітектором Квасовим була побудована дзвіниця, яка є однією з найвищих в Україні. Її висота сягає 50 м до низу хреста. Композиційне рішення дзвіниці традиційно трьохярусне: нижній ярус прикрашений рустом, на другому ярусі пучки колон тосканського ордера, на третьому - іонічного, на четвертому - коринфського. Увінчана дзвіниця напівсферичним куполом зі шпилем, що відрізняється від куполів самого храму, тому що вона перебудовувалася в 1848 р. після пожежі, заподіяної молніей.Собор в Козельці - це останнє споруда в історії українського барокового храмового будівництва - у України наставав час класицизму.
poi_monument_of_architecture_and_town_planning,poi_church_cathedral_monastery
31.110587870289315,50.911678970355645
31.110587870289315,50.911678970355645,31.110587870289315,50.911678970355645